torsdag 22. juli 2010

Sykehusbagen

I går kveld pakket vi sykehusbagen (litt dårlig bilde men men). Etter anbefalninger av sykehuset, venninder, forskjellige forumer og velmenende mennesker, har vi pakket følgende:
Kamera!
Helsekort
Mykt toa papir (det på sykehuset er så hardt)
Sjokolade og snacks (til mor og far) - ligger i kjøleskapet
Sitronbrus og annen drikke - ligger i kjøleskapet
Brev til jordmor
Mobil lader

Mor:
Behagelige underbukser og egne bind
Stretchy amme bh og ammeinnlegg
Vanlige graviditetsklær
Toalettsaker + sminke
Birkestock sandaler (ikke oppi selve bagen enda da jeg bruker de hele dagen)

Far:
T-shorter
Boksere og sokker
Toalettsaker

Bolla:
Bodier og div klær
Bleier
Lue
Teppe
Babyolje
Våtservietter
Zink salve

Mangler: votter til bolle-mor så hun ikke skraper seg selv i ansiktet. Men dette finner jeg ingen steder. Jeg har en fra da jeg var liten, men en holder ikke når man vanligvis er utstyrt med to hender. Og "hente-hjem" sett som svigermor har strikket. Det får vi når vi er på sykehuset.

Jeg har sett flere lister hvor det står brettspill, brev ark etc. Men dette tar jeg overhode ikke med. Brevark har jeg ikke hatt siden jeg var 12, og hva skal jeg med det når jeg kan sende bilder, sms og mail med telefonen min. Og hvis vi har tid til å spille spill når vi er på sykehuset kan vi like godt reise hjem... Og vi skal ikke begynne med smokk med det første, derfor har jeg ikke kjøpt inn dette. Også fordi jeg ikke finner de. Vil ha NUK smokker, men finner det ingen steder. Uansett, leste på ammehjelpen at det var best å ikke bruke smokk med det første pga sugeteknikken. Hun må først lære seg å suge på puppen som er mer vanskelig enn en smokk/flaske.


post signature

5 kommentarer:

  1. Heihei. Må vel innrømme at jeg har lest bloggen en stund, men er superlat på å kommentere. Kjenner det kribler i magen når jeg leser om sykehusbaggen. Fikk ei datter i februar 2009 selv og det bringer frem så mange gode minner:)

    Det kan være lurt å ha med brystvortekrem og ammeskjold. Skulle du bli sår, så er dette redningen.:)) og når du en gang ønsker å begynne med smokk så finner man Nuk sine på flere nettbutikker iallefall. Snuppa vår ville bare ha med latex tupp (sånn gul) da disse er mykere, men det finner dere ut av:) Og ikke vent for lenge med smokk om dere ønsker at hun skal bruke det, da kan de ofte bruke puppen som smokk istedet, og deretter nekte smokk.

    Lykke til med tiden fremover :D

    SvarSlett
  2. Tusen takk for supert tips, kjempeflott!!

    Hilsen Pia.

    SvarSlett
  3. Brystvortekrem er egentlig et must, man blir SÅR, uansett. Det er jo ikke noe puppen er vant til (som regel ;P).

    Hedda brukte meg som smokk, så vi begynte med smokk TIDLIG. Allerede første uke faktisk...
    Vi brukte NUK i begynnelsen, men gikk over til MAM sine smokker, og nå vil hun kun ha silikonsmokkene derfra, med blank smokk. Latex-smokkene sier hun æsj til og laster. *ler*

    Vi fikk alt vi trengte av bleier til henne på sykehuset, men synes det var stas å kle henne i egne klær mens vi var der, det som var på sykehuset var litt for stort, til en veldig gjennomsnittlig unge (3460 g og 50 cm).

    Eller anbefaler jeg noe annet enn sinksalve, men husker ikke nå hva det heter, skal sjekke når jeg kommer hjem (fysjameg, blogger i arbeidstiden ;P). Hedda har vært ekstremt lite sår (vi bruker minst mulig våtservietter), men de gangene hun har vært det har dette hjulpet i løpet av en dag, mens vi så at sinksalve ikke hadde samme effekt.

    I'll be back ;)

    SvarSlett
  4. Så flott med alle tips!! Er det noe spes merke på brystvortekremen jeg bør kjøpe, eller skal jeg bare gå til apoteket og velge en?

    SvarSlett
  5. Og sprit til rene hender på ren pupp :)

    Søt blogg du har, og koselig med ei lita jente på vei! Ahh, savner den tiden å være gravid, det er så deilig. Men så kommer det et lite vidunder etterpå også :)
    Mange gode tips på veien her ser jeg, godt å være forberedt på det man kan.

    Jeg er ny her, men følger bloggen din spent videre.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett